Oululaiset yksisuuntaiset pyörätiet ovat mahdottomia

Oulussa on melko paljon yksisuuntaisia pyöräteitä. Esimerkiksi Merikosken silloilla (kuva 1), Aleksanterinkadulla, Uudellakadulla, Kasarmintiellä ja lähiömäisilläkin alueilla kuten vaikkapa Karjasillalla Suvantokadulla tai Tuirassa Jatkotiellä pyörätiet ovat yksisuuntaisia. Pyöräteiden yksisuuntaisuus on yleensä ihmisille uutinen. Niitä ei laajasti tunneta, tai oikeastaan ei tunneta juuri lainkaan.

Kuva 1: Pokkitörmältä ei saa ajaa sillan vasenta laitaa Tuiraan. On vaihdettava puolta.

Tarkalleen on kyse väylästä, joka yhteen suuntaan merkitään yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi ja toiseen suuntaan jalkakäytäväksi (kuva 2), jolloin jalankulkijat saavat kävellä molempiin suuntiin, mutta pyörällä saa ajaa vain yhteen suuntaan. Väylän lainmukaisuus herättää heti kysymyksen, sillä jalankulun säännöt eivät ole jalkakäytävällä ja pyörätiellä samat: pyörätiellä on käveltävä reunassa, jalkakäytävällä ei. Voiko näin olla?

Kuva 2: Oululainen yksisuuntainen pyörätie merkitään pyörätien merkillä vain yhteen kulkusuuntaan. Toiseen suuntaan kulkiessa näkyy vain merkkien selkämykset.

Oululaisen yksisuuntaisen pyörätien ongelmat eivät kuitenkaan tähän lopu. Käytössä olevan liikennemerkkiohjeen (Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä, Tiehallinto, s. 2F-12) mukaan yksisuuntaisella pyörätiellä on aina käytettävä tiemerkintää, jossa on polkupyörän symboli ja kulkusuunnan määräävä nuoli. Tieliikenneasetuksen mukaan nuoli määräisi kuitenkin myös jalankulun suunnan. Jos halutaan, että jalan saa kulkea kahteen suuntaan, nuolta ei voida maalata eikä ohjetta voida noudattaa.

Jos kuitenkin kulkusuunnan määräävä nuoli maalattaisiin, olisi jalankulku kiellettävä lisäksi liikennemerkillä. Toisin kuin pyörätietä, jalkakäytävää ei tieliikenneasetuksen mukaan yleensä merkitä liikennemerkillä (§ 18, merkki 421). Merkin puuttuessa jalankulku on sallittua, joten tarvitaan jalankulun kieltävä liikennemerkki.

Oululainen yksisuuntainen pyörätie on siis mahdoton, mutta ratkaisu on varsin yksinkertainen.

Ratkaisu

Yksisuuntainen pyörätie on itse asiassa nykypäivän ja tulevaisuuden pyöräväylätyyppi. Kesällä 2020 voimaan astuvan tieliikennelain säädösliitteen (s. 97) mukaan pyörätie on oletusarvoisesti yksisuuntainen. Laki kannustaa tien- ja kadunpitäjää rakentamaan pyöräliikennettä oikeanpuoleisen liikenteen periaatteiden mukaisesti. Perusteluna on turvallisuus: suuri osa pyöräilijän ja autoilijan välisistä kolareista sattuu tilanteissa, joissa pyöräilijä ajaa kadulla vasemman laidan pyörätietä ja tulee oikeanpuoleisen liikenteen näkökulmasta risteykseen oudosta suunnasta. Tulevaisuudessa pyörätien kaksisuuntaisuus merkitään aina lisäkilvellä.

Oululaisen yksisuuntaisen pyörätien kaikki ongelmat ratkeavat, jos pyöräily erotellaan jalankulusta. Kulkusuunnan määräävä nuoli voidaan maalata vain pyörätien puolelle, jolloin jalankulku säilyy kaksisuuntaisena. Jalankulkija saa kävellä omalla puolellaan kaistansa keskellä kumpaankin suuntaan, ottaen tietysti huomioon muut jalankulkijat.

Liikenneviraston jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohjeen mukaan (s. 61) “[y]ksisuuntainen pyörätie on erillinen, vain pyöräilijälle tarkoitettu väylä.” Jos erottelua jalankulusta ei tehdä, yksisuuntainen pyörätie ei ole vaihtoehto (kuva 3). Olisi aika alkaa noudattaa lakia, ohjeita ja asetuksia ja ottaa oululaisesta yksisuuntaisesta pyörätiestä oululaisuus pois.

Kuva 3: Jos pyöräilyä ei erotella jalankulusta, yksisuuntainen pyörätie ei ole vaihtoehto. Ote Liikenneviraston ohjeesta Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu, s 59.

Oupon ehdotukset Lintulan katusuunnitteluun

Lintulan kaupunginosan katujen peruskorjauksen suunnittelu on käynnistynyt kesällä 2018. Alueen katuinfrastruktuuri on vuonna 1963 voimaan astuneen asemakaavansa ikäistä. 1960-luvulla jalankulun, pyöräliikenteen ja autoilun voimasuhteet olivat merkittävästi erilaiset kuin nykyään. Kenties ajatuksena on tuolloin ollut, että liikenteen tulevaisuus tulee nojaamaan vahvasti yksityisautoiluun, joten ajokaistat on rakennettu leveiksi ja liittymät maantiemäisen laajoiksi.

Sekaliikenneajoratojen kuten nyt käsillä olevien suunnittelu tulisi tehdä heikoimpien tienkäyttäjien ehdoilla eli tässä tapauksessa pyöräliikenteen.

Esitämme katusuunnittelussa huomioon otettavaksi neljä kohtaa parantamaan jalankulku- ja pyöräliikenteen olosuhteita ilman, että merkittävästi haitataan autoliikennettä.

Kaislatie–Lintulammentie- ja Kaislatie–Kihokkitie-liittymät

Alueella on kaksi katujen liittymää (kuva 1): Lintulammentieltä Kaislatielle tuleva ja Kaislatien ja Kihokkitien välinen liittymä. Molemmat ovat liikennetarpeeseen nähden ylisuuria ja mahdollistavat vaarallisen suuret autoliikenteen nopeudet. Koska alueella ei ole pyöräteitä, risteyssuunnittelussa on kiinnitettävä erityistä huomiota liikenteen heikompiin osapuoliin.

Esitämme, että risteyksiä kutistetaan siten, että risteysalueelta poistetaan viherkaistaleet, kaarresäteet pienennetään ja ajokaistoja kavennetaan.

Lintulammentiellä on pyöräilyn pääreitti, joka tullaan todennäköisesti muuttamaan pyöräbaanatasoiseksi. Nykyinen risteysratkaisu on kääntänyt pyörätien pääreitille kuulumattomalle mutkalle. Koska kyseessä on pääreitti, risteyksessä tulee nostaa Lintulammentien suuntaisen pyöräliikenne prioriteetissa korkealle.

Kuva 1: Lintulan ylisuuret katuliittymät. Lähde: google

Ajokaistojen leveys

Nykyiset ajokaistat ovat tarpeettoman leveät, kun ottaa huomioon, että alue on autoliikenteelle pussinperä ja kyseessä ovat tonttikadut. Ajokaistan leveys määrittää autoliikenteen ajonopeuksia. Kun kyseessä on sekaliikennekatu, kaistojen leveyksiin tulee kiinnittää erityistä huomiota.

Esitämme, että ajoratoja kavennetaan merkittävästi. Kadunvarsipysäköinti olisi hyvä rakentaa merkittyihin esimerkiksi noppakivettyihin ruutuihin, jotta katutilan leveys ei vaihtele sen mukaan, onko kadun varressa pysäköintiä vai ei.

Pyöräliikenteen ohjaus

Alueen kadut ovat sekaliikennekatuja, mutta pyöräliikenteen ohjaus pyöräteiden ja sekaliikenneväylien välillä puuttuu. Ilman ohjausta pyöräilijät eivät huomaa pyörätien päättyvän.

Esitämme, että pyöräteiden ja sekaliikenneväylien risteyksiin rakennetaan pyöräliikenteelle ohjaus pyörätieltä ajoradalle. Käytännössä tämä tarkoittaisi merkittyjä luiskia pyörätieltä alas ajoradalle. Erityistä huomiota vaatii kuitenkin Lintulammentien ja Kaislatien risteys, jossa pyörätie päättyy nykytilanteessa risteysalueella. Ohjeen (Liikennevirasto, Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu, “Risteämissuunnittelun lähtökohtia”, s. 82) mukaan pyöräliikenteen väylätyyppi ei saisi vaihtua risteysalueella, joten pyörätien luiska ajoradalle olisi rakennettava risteysalueen ulkopuolelle alueen sisäpuolelle.

Nopeusrajoitus

Esitämme, että Lintulaan asetetaan nopeusrajoitukseksi 30 kilometriä tunnissa, mikä alentaisi melua ja lisäisi sekä pyöräliikenteen että jalankulun turvallisuutta. Autoliikenteelle alhainen rajoitus ei aiheuta varsinkaan asuinalueella lainkaan viivästystä.

Vaikutukset

Esittämillämme muutoksilla Lintulan nykyiseen katuinfrastuktuuriin parannettaisiin etenkin jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita. Henkilöautoilla pääsisi edelleen liikkumaan Lintulassa kuten nykyäänkin mutta hitaammilla nopeuksilla, mikä on muun muassa Oulun kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelman mukaista.

Kun pyöräliikenteen paikka ajoradalla merkitään nykyistä selvemmin luiskoin ja muin keinoin, jalkakäytävien jalankulkuolosuhteet paranevat merkittävästi. Pyöräliikenne puolestaan on sujuvampaa ajoradalla jalkakäytäväpyöräilyyn nähden.

Oulun polkupyöräilijät valitsi pääkirjaston pyörätelineet Oulun vuoden 2017 pyöräilyteoksi

Tiedote, 2.7.2018, vapaa julkaistavaksi.

Oulun polkupyöräilijät ry on valinnut Oulun seudun vuoden 2017 pyöräilyteoksi Oulun pääkirjaston uudet pyörätelineet. Yhdistys kiittelee pääkirjaston pyöräpysäköintiratkaisua runkolukituksen mahdollistamisesta, sillä lukitseminen rungosta on paras tapa estää pyörävarkaudet. Samalla pääkirjastolla on säilytetty osa vanhoista rengastelineistä asiakkaille, jotka sellaisia haluavat vielä käyttää.

“Nämähän on hyviä, lisää tämmöisiä!”, kuultiin pyöräpysäköintialueella tuoreeltaan sanottavan telineiden asennuksen jälkeen elokuussa 2017.

Pyörätelineen laadulla on väliä. Runkolukituksen mahdollistavan pyörätelineen voi toteuttaa monella tapaa, mutta useimmiten yksinkertainen putkikaariteline on monimutkaisempaa ja samalla kalliimpaa vaihtoehtoa toimivampi ratkaisu. “Laskelmiemme mukaan kymmenen kertaa useampi pyörällä liikkuva lukitsee pyöränsä rungosta pääkirjastolla kuin kävelykadulla, jossa runkolukittavat telineet ovat eri mallia”, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Pasi Haapakorva.

Kirjastopalvelujohtaja Jouni Pääkkölä kertoo asiakkaiden kiitelleen sekä uusista telineistä että muutamien vanhojen telineiden säilyttämisestä. “Jonkin verran pyöriä katoaa edelleen pääkirjaston edestä, mutta siinä on kyllä syynä se, että asiakkaat eivät lukitse tarkoituksenmukaisesti pyöriään”, Pääkkölä toteaa.

Lisätietoja:

Pasi Haapakorva, hallituksen puheenjohtaja, Oulun polkupyöräilijät ry:
pasi.haapakorva@oupo.fi, 041 435 6184

Jouni Pääkkölä, kirjastopalvelujohtaja, Sivistys- ja kulttuuripalvelut:
jouni.paakkola@ouka.fi, puh. 050 361 8109

Valokuva: https://drive.google.com/open?id=1J61qqTGoBobhh_V8BATptvqGqOw5ynrp

Oulun Päivien pyöräsuunnistus

Oupo järjestää Oulun Päivien ajan pyöräsuunnistuksen. Kaikki rastit ovat pyöräilyetäisyydellä Oulun kaupungin alueella ja vastaukset kysymyksiin selviävät käymällä rastin osoittamassa paikassa. Osallistuminen tapahtuu täyttämällä vastauslomake netissä, joten voit hakea rastit omaan tahtiin vaikka useampana päivänä.

Palkinnoksi arvotaan kaikkien vähintään 8 kysymykseen oikein vastanneiden kesken kolme kpl U-lukkoja (Kryptonite Mini 7 U-lukko ja Kryptoflex-vaijeri, arvo n. 50€). Vastausaikaa on Oulun Päivien ajan eli 8.7.2018 saakka.

Rastit:

  1. Valtatien ja Kalliotien risteys
    Montako valkoista polkupyörää tienpintaan on risteyksen läheisyydessä maalattu?
  2. Lasten liikennepuisto, Hollihaka, Rantakatu 19
    Montako liikennevalopylvästä puistossa on?
  3. Oulun kaupunginkirjasto, Kaarlenväylä 3
    Pihalla on kaaritelineitä. Montako pyörää niihin voi yhteensä lukita, jos yhteen kaareen saa lukittua kaksi pyörää?
  4. Saarelan veistospuisto/uimaranta, Nissiläntie
    Minkä jätteen astia on kamelin lähellä?
  5. Castrenin urheilukenttä, Paulaharjuntie 43
    Mikä on kielletty portin edessä?
  6. Kaarnatien ja Tervahovintien risteys
    Montako kaivonkantta on näkyvissä punaisen pinnoitteen peittämällä alalla?
  7. Laanilan yläaste ja lukio, Hintantie 66
    Minkä niminen paljon viivoja sisältävä suuri taideteos on etuovella?
  8. Oulun rautatieasema, Rautatienkatu 11 a
    Montako vuorokautta pyöräparkissa voi säilyttää polkupyöriä?
  9. Kuusisaari
    Montako vihreää ja oranssia pyöreää penkkiä koripallokentällä on?
  10. Technopolis Ydinkeskusta, Sepänkatu 20
    Pihalla on värikkäitä auton muotoisia pyörätelineitä. Minkä merkkisiä ne ovat?

Vastaa kysymyksiin TÄÄLLÄ.