Näitä telineitä on suunnitelmissa asentaa satoja lisää. Olemme niistä huomauttaneet Oulun keskustan pyöräilyn ja kävelyn kehittämissuunnitelman ja huomautimme niistä nyt Asemakadun ja Isokadun katusuunnitelmissa.
Linkki Asemakadun suunnitelmiin.
Linkki Isokadun suunnitelmiin.
Kuten yllä linkatusta videopätkästä voi havaita, Rotuaarin Falcot on asennettu liian lähelle toisiaan, jolloin pyörä ei tahdo sopia telineeseen, kun viereisissä telineissä on pyörät. Ja kun telineet ovat niin ahtaasti, lukkolenkkiin ei meinaa yltää, koska pyörän viereen ei pääse operoimaan.
Oupo toivoo, että Oulussa otetaan laajasti käyttöön putkikaariteline. Näin on tehty esimerkiksi Helsingissä ja lukuisissa muissa pyöräilykaupungeissa. Etenkin niissä kaupungeissa, joissa pyöräilyä halutaan lisätä.
Putkikaariteline asennetaan pyörän suuntaisesti, joten pyörän voi lukita siihen useasta kohtaa runkoa. Pyörien väliin ei siis tarvi ängetä saadakseen pyöräänsä u-lukolla telineeseen kiinni.
Putkikaaritelineitä on jos minkälaisia, valmistajia on myös Suomessa. Falcollakin on useita erilaisia telineitä, mutta Ouluun on valittu yksi huonoimmista.
Esitimme myös lisää pyöräpaikkoja molempiin suunnitelmiin. Isokadulla Kesäkadun pohjoispuolelle mahtuisi useaan kohtaan pyöräpaikkoja, mm. Otto Karhin aukean laidalle.
Asemakadulle tulisi suunnitelman mukaan 38 pyöräpaikkaa. Laskimme viime lauantaina yöllä Snooker Timen ja Apollon edustoilla 50 polkupyörää, kesällä niitä on monta kertaa enemmän. Suunnitelmaan esitämme noin 150 pyöräpaikkaa lisää, joista sata mahtuisi kortteleihin tehostamalla tilankäyttöä, eli poistamatta yhtään autopaikkaa.
Isokadun katusuunnitelman muistutus löytyy tästä ja Asemakadun tästä. Sisällöt ovat molemmissa osittain samat.