Oulun matkakeskusta koskeva kaavaluonnos on nyt esillä ja kommentoitavana. Kiinnitimme huomiota erityisesti liityntäpysäköinnin määrään ja laatuun:
Matkakeskuksen liityntäpysäköintiä varten säältä suojattua säilytystilaa vähintään 70 polkupyörälle.
Liityntäpysäköinnillä tarkoitetaan pitkäkestoista pyöräpysäköintiä, joka on järjestetty esimerkiksi junamatkustajia varten. Tavoitteena voidaan pitää sitä tilannetta, että junalla matkustava voisi saapua asemalle polkupyörällä ja jättää sen sinne reissunsa ajaksi.
Tulemme laatimaan kaavaluonnoksesta huomautuksen, ja sen tueksi kaipaammekin runsaasti vastauksia kyselyymme.
Pyöräpysäköinnin laatu Oulun juna-asemalla ja linja-autoasemalla on tällä hetkellä heikkoa. Käytössä on ainoastaan rengastelineitä, runkolukittavia telineitä ei ole lainkaan. Turvallisesti pyöränsä lukitsevat joutuvat improvisoimaan.
Liikenneviraston jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohjeessa joukkoliikenneasemalle, joka tässä on kyseessä, tulee pyöräpysäköinnin määrä olla 20–30 % päivittäisestä matkustajamäärästä (sivu 160).
Pitkäkestoisen, yli yön tapahtuvan pysäköinnin vaatimuksina muuten on muun muassa runkolukitusmahdollisuus ja lukittu ja/tai vartioitu katos (sivu 161). Lisäksi ohjeistetaan, että “rautateiden henkilöliikenneasemilla vähintään puolet pyöräpaikoista tulee olla runkolukittavia ja vähintään puolet katettuja” (sivu 166).