Oulun Pyöräilyviikko 2014

Oulussa vietetään pyöräilyviikkoa 13.-19.6. osana Oulunpäiviä. Pyöräilyviikon koko ohjelma löytyy Oulun Kaupungin sivuilta.

OUPO on mukana pyöräilyviikon toiminnassa järjestämällä keskiviikkona 18.6. kello 16:00-18:00 Kaupunginteatterin edessä tavarapyöräesittelyn. Jos olet pohtinut tavarapyörän hankkimista arkiaskareiden hoitamiseen tai vaikka lapsien kuljettamiseen kaupungissa, on sinulla keskiviikkona ainutkertainen mahdollisuus päästä kokeilemaan erilaisia tavarapyöriä. Paikalla on myös Oulun Luonnonsuojelyhdistyksen huoltopaja, jossa voit tehdä asiantuntijoiden avulla ja työkaluilla pieniä korjauksia pyörällesi.

OUPOn kokous ma 2.6. klo 17:30

Tervetuloa OUPOn kokoukseen maanantaina klo 17:30 Tähtitornin kahvilassa Raatin uimahallin kahviossa.

Yhdistyksen hallituksen kokouksiin ovat tervetulleita kaikki kiinnostuneet. Tässä kokouksessa suunnitelemme mm. kesän 2014 toimintaa, uusien logotarrojen jakelua

sekä osallistumista Pyöräilyliiton perustamiseen.

Cycle4it

puhelin-pyora

Kaupunki on aloittelemassa Oulun keskustan pyöräilyolosuhteiden kehittämistä. Osana sitä Kaupunki toivoo keskustassa pyöräilijöitä ottamaan käyttöönsä älypuhelinsovelluksen, joka tallentaa käyttäjän pyöräilyreittejä sekä käyttäytymistä suunnittelijoiden käyttöön.

Sovelluksen voi ladata iPhone, Android sekä Windows Phone -puhelimiin.

Lue lisää Cycle4it kampanjasivuilta

Oupon muistutus Vt4-parannussuunnitelmasta

Olemme kiinnittäneet huomiota erityisesti pyöräväylien selkeyteen ja pyöräparkkien sijainteihin. Useat 90 asteen mutkat vaatisivat suoristamista. Seuraavassa muistutus kokonaisuudessaan:

Vt4 (E75) Oulu-Kemi, moottoritien parantaminen välillä Kempele-Kello
OUKA/567/10.03.01.01/2014

29.04.2014

Olemme perehtyneet suunnitelmaan VT4 (E75) Oulu-Kemi, moottoritien parantaminen välillä Kempele-Kello. Seuraavassa tekemiämme huomioita, liittenä oleviin karttoihin punaisella merkitty vaihtoehtoiset linjaukset.

  • Eritasoliittymiin on tulossa bussipysäkit, liityntäpysäköintiparkit ovat positiivinen asia. Lintulassa pyöräparkki on sijoitettu mielestämme väärään paikkaan, noin sadan metrin päähän itse pysäkistä.

  • Uurnapolun alikulkukäytävä VT4 liittymän länsipuolella tulee tarpeeseen. Kajaanintieltä alikululle joutuu kiertämään pitkän matkan ja pohjoispuolella on erittäin jyrkkä mutka.

  • Joutsentien ylikululle ei tuollaisenaan ole suurta tarvetta, ylikulku palvelisi oikeastaan vain Otokylästä Oamk:lle ja OSAO:lle suuntautuvaa kevyttä liikennettä. Ylikulun avulla voitaisiin parantaa VT4 pohjois-eteläsuunnassa kulkevan pyörätien linjausta Kaupunginojalta Kaukovainion ohitse. Ehdotuksena Joutsentien eteläpuolisen linjauksen muuttaminen ja ali- / ylikulun lisääminen Kajaanintien kohdalle.

  • Hintantien ja Ruskontien ylikulut ovat kauan kaivattuja parannuksia. Moottoritietä mukaileva kevyen liikenteen väylälinjaus VT20 vierellä on heikko. Kuusamontien alituksen jälkeen on tehtävä 90 asteen käännös – tien johdattamana moni jatkaa sen sijaan suoraan Kemiran portille huomatakseen pyörätien päättyvän. Ylä-Siirtolan alueella on myös 90 asteen käännös.

  • Kuusamontietä itään ajettaessa uuden rampin alikulku on hyvä, toivottavasti nousu alikulusta VT4 ylittävälle sillalle saadaan pidettyä järkevänä. Tässä kohtaa pyöräparkin paikka pitäisi miettiä uudelleen. Tultaessa Kuusamontien kevyenliikenteenväylää alikululle, jatkuu uusi väylä aluksi suoraan ohjaten kulkijan pohjoiseen.

Markku Eilola-Jokivirta, puheenjohtaja
Oulun polkupyöräilijät ry

10013928_10152376998012068_4917518457314469826_n (1).jpgLiitekuva 1, ehdotus Joutsentien kohdasta.

10151192_10152377008122068_363617742746140275_n (1).jpg
Liitekuva 2, ehdotus Laaninlan eritasoliittymän kevyenliikenteenväylistä.