Oulun poliisilaitos opasti hiljattain pyörän oikeassa lukitsemisessa verkkosivuillaan. Ohje on pätevä, muttei täydellinen, teimme oman.
- Käytä pyörän lukitsemiseen järeää U-lukkoa
- Kiinnitä pyörä U-lukolla rungostaan esim. istutustelineeseen tai muuhun kiinteään esineeseen. Mikäli mahdollista, ujuta samaan lukkoon vielä pyörän etu- tai takarengas.
- Lukitse jäljelle jäävä rengas runkoon toisella lukolla tai u-lukkoon kiinnitetyllä ketjulla tai vaijerilla.
Oikein tehty lukitseminen mallia New York. Pyörä on rungostaan ja takarenkaasta kiinni kaarimallisessa pyörätelineessä. Eturenkaalle on vaijeri.
Väärin tehty lukitseminen mallia Helsinki. Pyörä on lukittu pelkästään rungosta. Kaikki irralleen jäänyt on varastettu.
Runkolukko yksin ei salli pyörän lukitsemista kiinni minnekään. Lisäksi runkolukot ovat huomattavasti järeitä U-lukkoja heikompia. Pelkän runkolukon käyttö sallii pyörän kantamisen rauhallisempaan paikkaan, jossa lukko katkaistaan paremmilla työkaluilla.
Vaijerilukko on huonoin mahdollinen lukko. Vaijeri koostuu säikeistä ja säikeet voi katkoa yksitellen vaikka sivuleikkureilla. Pyöräkauppojen ja markettien halvimmat vaijerilukot aukaisee jo kovalla nykäisyllä. Kotiin kaupungilta pyrkivät humaltuneet miehet taas katkaisevat pyörästä seisontatuen ja rullaavat vaijerilukkoa sen ympärille kunnes lukko repeää auki.
Ketjulukko voi olla hyvä jos ketju on karkaistu, mutta tällaisen laadukkaan ketjun paino on huomattava ja hinta korkea. Jos olet ostanut ketjun metritavarana rautakaupasta, se ei ole karkaistua.
Paras lukkotyyppi on karkaistusta teräksestä valmistettu U-lukko. Etenkin Kryptonite ja OnGuard on todettu käytössä luotettaviksi ja varmoiksi. Lukoista on saatavilla eri pituuksia, joista kannattaa valita lyhin itsellesi riittävä. Jos lukon sanka on liian pitkä, saa sen väliin ujutettua murtamiseen tarkoitettuja työkaluja.