Hylätyt pyörät taloyhtiöissä -ohjeistus

Pyöräilyn etujärjestöt ovat yhdessä laatineet ohjeet, jotta taloyhtiön varastoon hylättyjen pyörien kanssa toimiminen olisi mahdollisimman helppoa, selkeää, oikeudenmukaista ja ongelmatonta. Ohjeistusta voi noudattaa kokonaisuutena tai soveltuvin osin. Myös OUPO ry suosittelee ohjeiden seuraamista taloyhtiön tiloihin jääneitä polkupyöriä siivotessa.

Seuraamalla keskeisiä kohtia (2# selkeä tiedotus, 3# pyörien merkitseminen, 4# riittävä reagointiaika asukkaille ja 7# maalaisjärkitarkastus) vältytään hävittämästä vahingossa sellaisia pyöriä, joilla on omistaja. Muilla kohdilla voidaan varmistaa taloyhtiön hallituksen juridinen asema mahdollisten epäselvien tilanteiden varalta.

1# Taloyhtiön hallitus päättää piha-alueen ja pyörävaraston siivoamisesta

Päätöksessä hyväksytään myös toimintatapa, jolla siivous suoritetaan. Tämän ohjeistuksen voi liittää pöytäkirjaan. Aiheesta voidaan alustavasti kertoa jo yhtiökokouksen yhteydessä, tarkkaa ajankohtaa ei silloin tarvitse ilmoittaa. Pyöräsiivous kannattaa toteuttaa säännöllisesti vuoden tai kahden välein.

2# Tiedotetaan siivouksesta asukkaille ja osakkeenomistajille

Tiedotteeseen laitetaan mahdollisimman selkeä toimintaohje ja yksiselitteinen määräpäivä. Toimintaohje kannattaa kirjoittaa myös ruotsiksi ja englanniksi ja mahdollisesti muillakin kielillä, mikäli on epäilystä, että taloyhtiössä asuu huonosti suomea taitavia asukkaita.

Jotta ilmoitus tavoittaa kaikki asukkaat, tulee siivoustiedotteita lähettää vähintään kaksi kertaa. Suositeltavaa on myös kiinnittää siivousilmoitus taloyhtiön porraskäytävien ilmoitustauluille. Asukkaiden lisäksi siivouksesta on tiedotettava myös niitä osakkeenomistajia, jotka eivät asu talossa. Sähköpostitse tai tekstiviesteillä voidaan tehokkaasti tavoittaa muualla olevat asukkaat tai osakkaat.

3# Merkitään kaikki polkupyörät (ja muut tavarat)

poistatama

Merkitään kaikki taloyhtiön tiloista ja pihalta löytyvät pyörät värikkäällä lapulla, jossa lukee i) merkinnän syy ja päivämäärä, ii) mihin mennessä merkintä tulee poistaa ja iii) yhteystiedot lisätietojen saamiseksi. Merkintä tehdään hallituksen johdolla ja esimerkiksi huoltoyhtiön toteuttamana kerralla kaikkiin pyöriin. Asukkaita pyydetään poistamaan merkintä omista pyöristään. Sekaannusten välttämiseksi merkintä kannattaa tehdä niin, ettei sitä voi kiinnittää uudelleen toiseen pyörään.

Verrattuna tapaan, jossa asukkaita pyydetään merkitsemään oma pyöränsä, on tällä merkintätavalla kolme etua:

  • Merkintöjen poistamiseen voidaan antaa runsaasti aikaa. Perinteisessä merkintätavassa on se riski, että kerran tehty merkintälappu ehtii kadota, kun pyörää käytetään.

  • Merkintälapun poistaminen on helppo tehdä heti ensimmäisen kerran, kun pyörää käytetään.

  • Vältetään mahdollisuus, että taloyhtiössä siivouspäivänä vierailulla olevan siivouksesta tietämättömän polkupyöräilijän pyörä tulkittaisiin hylätyksi ja siirrettäisiin pois.

4# Odotetaan vähintään kuukausi

Pari kuukautta on yleensä sopiva reagointiaika, mutta ehdoton minimiaika on yksi kuukausi. Mikäli merkintä on tehty lomakaudella tai siivouksen kanssa ei ole erityistä kiirettä, niin kannattaa aikaa merkintöjen poistoon antaa e

nemmänkin. Pitkän ajan päähän ilmoitettu aikaraja saattaa johtaa siihen, että asia jää joiltain hoitamatta ja unohtuu, joten on suositeltavaa toimittaa vielä muistutusviesti esim. kaksi viikkoa ennen määräajan umpeutumista.

5# Pyörät, joissa on merkintä, siirretään välivarastoon

Vaikka osaan pyöristä jää merkintä (niille ei ole löytynyt omistajaa), hallituksella ei ole oikeutta heti hävittää näitä pyöriä. Tällaiset vailla aktiivista omistajaa olevat pyörät voidaan kuitenkin siirtää pyörävarastosta muuhun paremmin säilytyspaikaksi soveltuvaan tilaan. Kesällä välivarastointi voidaan tehdä pihalla, mutta välivarastoinnissa on varmistuttava, etteivät pyörät altistu varkauksille.

Vastaavalla tavalla kuin kohdassa #2 asukkaille voidaan viestiä, että vielä löytyy pyöriä vailla aktiivista omistajaa. Ilmoituksessa tulee olla selkeästi mainittuna, että missä pyörät ovat ja miten paljon on aikaa toimia. Ohje kannattaa jättää näkyville myös välivarastoon siirrettyjen pyörien luokse.

6# Odotetaan vähintään kaksi kuukautta

Pyöriä, joissa on merkinnät, tulee säilyttää muutaman kuukauden ajan.

7# Tehdään maalaisjärkitarkastus

Jos joukossa on vielä selvästi arvokkaita hyväkuntoisia pyöriä, niin siirretään ne merkintöineen pyörävarastoon. Jätetään näihin arvopyöriin merkintälappu paikoilleen. Jos ne ovat vielä esimerkiksi seuraavien parin vuoden pyöräsiivousten aikana paikallaan, niin voidaan olettaa, että joku on todella hylännyt arvokkaan pyörän ja se voidaan toimittaa poliisille.

8# Valokuvataan ja luetteloidaan hävitettävät pyörät

Hallituksen on hyvä laatia luettelo ja ottaa valokuvat niistä pyöristä, joista se on hankkiutumassa eroon. [Kiinteistöklubi 27.8.2009]. Samassa yhteydessä kannattaa tarkistaa se, onko pyörissä poliisin tai vakuutusyhtiöiden tekemiä runkomerkintöjä (kaiverruksia tai vastaavia).

9# Toimitetaan hävitettävät pyörät poliisille

Taloyhtiöllä ei ole oikeutta määrätä omaisuudesta, jota se ei omista. Omaisuuden hävittäminen voi johtaa vahingonkorvausvelvollisuuteen. Jos pyörän omistajasta ei ole varmuutta, kannattaa pyörä epäselvässä tilanteessa siksi mieluummin säilyttää kuin hävittää. Selvästi käyttökelvottomat romupyörät voidaan hallituksen päätöksellä kuljetuttaa kaatopaikalle. Käyttökelpoiset ja korjattavissa olevat pyörät, joille ei ole muutaman kuukauden kuluessakaan tiedoksiannosta löytynyt omistajaa, tulee viedä poliisille. Näiden polkupyörien palauttaminen omistajilleen tai niiden alkuperäisten omistajien selvittäminen kuuluu poliisin tehtäviin [Isännöintiliitto 12/2012]. Joillain paikkakunnilla poliisi on kieltäytynyt ottamasta vastaan polkupyöriä taloyhtiöistä. Mikäli poliisi tekee näin, kannattaa kieltäytyminen pyytää kirjallisena.

10# Myydään tai lahjoitetaan pyörät, mikäli poliisi ei ota niitä vastaan

Hylätyt mutta käyttökelpoiset tai korjattavissa olevat pyörät kannattaa myydä esimerkiksi verkkohuutokaupassa, mikäli poliisi kieltäytyy ottamasta niitä vastaan. Saadut varat voidaan käyttää taloyhtiön pyöräsäilytystilojen parantamiseen. Vaihtoehtoisesti voidaan pyytää, että paikallinen kierrätyskeskus tai pyörien jälleenmyyntiä harjoittava liike hakee pyörät. Pyörät voi lahjoittaa myös yleishyödylliseen tarkoitukseen.

Oulussa pyöriä ja niiden osia ottaa vastaan Kestävän Kehityksen Keskus. Huonokuntoisistakin pyöristä voi saada vielä käyttökelpoisia osia, joten niitä ei kannata koskaan heittää suoraan jätelavalle.

Voit ladata tulostuskelpoisen PDF-tiedoston täältä (0,8MB)

Muistutus katusuunnitelmasta Hallituskatu välillä Kaarlenväylä-Aleksanterinkatu

Oulu Polkupyöräilijät ry jätti 7.3.2014 seuraavan muistutuksen kallioparkin ajotunnelin katuympäristön suunnitelmasta torin läheisyydessä. Ajanpuutteen vuoksi hallitus työsti tekstin omin voimin, yleensä koetamme kyllä aktivoida jäsenistön  miettimään kannanottoja.

Oulu Polkupyöräilijät ry on perehtynyt suunnitelmaan ja todennut seuraavia puutteita pyöräilyn ja viihtyisän katuympäristön näkökulmasta. Jätämme tämän vuoksi muistutuksen, johon toivomme myös kirjallisen vastauksen:

Puutteet:

  1. Rantakatu-Hallituskatu risteykseen etelästä vasempaan kääntyvien kaista kaventaa kadun käytettävää leveyttä. Kaistan vaikutuksesta autoilijat Saaristonkadulta ohjautuvat käyttämään Rantakatua kallioparkin liittymäväylänä, lisäten tarpeettomasti liikennettä torialueen kannalta merkittävimmällä ja ennestään yliliikennöidyllä kadulla.

  2. Lähin kevyenliikenteen väylä on Aleksanterinkadulla, johon suunnitelmassa on osoitettu korotettu suojatie. Väylällä on kuitenkin Ojakatu-Saaristonkatu välillä paljon näkemäesteitä, valaisintolppia jotka vaikeuttavat talvikunnossapitoa, risteävää liikennettä joka aiheuttaa vaaratilanteita ja väylän leveys on Tiehallinnon ohjeista poiketen alle 3,0 metriä. Väylän tämä osuus ei siis ole sujuvan liikenteen kannalta toimiva.

  3. Rantakatu on luonteva jatke Pokkitörmän ja Hupisaarten suunnasta tulevalle runsaalle pyöräliikenteelle. Kuten edellisessä kohdassa todetaan, Aleksanterinkadun Ojakatu-Saaristonkatu välin kevyenliikenteenväylä ei palvele riittävän hyvin tätä tarvetta, ja Kallioparkin liityntäliikenteen myötä Hallituskatu-Rantakatu risteyksen liikennemäärät lisääntyvät voimakkaasti. Suunnitelmassa pyöräily ahtaan Rantakadun autoliikenteen seassa vaikeutuu entisestään.

  4. Jalkakäytävältä on suunnitelmassa jätetty pois asemakaavan osoittamat puut. Puurivillä olisi kevyen liikenteen viihtyisyyttä lisäävä vaikutus muutoin melko koruttomalla, raskaasti liikennöidyllä ja suiston tuulille alttiilla kohdalla.

Korjausesitykset:

  1. Rantakadun varren henkilöautopaikat tulee poistaa väylän väljentämiseksi. Autotori, kauppahallin parkkikenttä, Vänmannin saaren parkkikenttä sekä kallioparkin 900 autopaikkaa ja niiden torille tuleva nousukuilu riittävät palvelemaan torialueella asioivia autoilijoita.

  2. Ojakatu ja Rantakatu tulee muuttaa Shared Space -tyyppiseksi jaetuksi tilaksi, jossa liikennemuodot toimivat samassa tasossa. Samalla tulee rajoittaa Saaristonkadulta Rantakadun kautta kallioparkkiin suuntautuvaa liittymäliikennettä, etelästä tulevalle liikenteelle on suositeltavaa käyttää Uusikadun-Hallituskadun liittymä kallioparkkiin.

  3. Puustoa tulisi istuttaa jalkakäytävälle asemakaavan mukaisesti.

Lisäpontena esitämme seuraavaa:

  1. Katusuunnitelmien tarkastelua ja arviointia merkittävästi helpottavana tekijänä tulee niiden liiteaineistossa aina esittää:

    1. Liikenneverkoston toteutuvat väylät katusuunnitelman suunnittelualueella ja 200m sen ulkopuolella.

    2. Suunnitelmaan sisältyvät liikennemerkit ja muu liikenteenohjaus sijoituksineen.

  1. Olemme huolissamme myös läheisen rannanvarren kevyenliikenteen väylästä Autotorin kohdalla. Väylä kuuluu valtakunnalliseen pyörätieverkostoon, mutta se on nykyisellään erittäin huonokuntoinen, mm. painunut pahoin niin että siihen kertyy erittäin suuria vesi- ja jääalueita, joilla on kaventava estevaikutus. Väylän tämä osuus aina Raatin saareen on myös heikosti valaistu nykystandardiin nähden. Kovan käyttöasteen ja merkittävän sijainnin vuoksi väylän puutteet tulisi korjata pikimmiten.

Oulun polkupyöräilijät ry, Oulussa 05.03.2014

Talvipyöräile töihin -päivän kärkisija Oululle

Ystävänpäivänä 14.2.2014 järjestetyn kansainvälisen Winter Bike to Work Dayn ehdottomasti suurin osallistujajoukko tuli Oulusta. Tapahtumaan rekisteröityi 600 oululaista, lähes kaksi kertaa enemmän kuin toiseksi tulleessa Winnipegissä. Yhteensä osallistujia oli 2020 noin paristakymmenestä kaupungista.

Myös suhteessa kaupungin väestöön oululaiset edustivat aivan omilla lukemillaan, yli 10-kertaisella osuudella muihin suuriin kaupunkeihin nähden. Suurimmat osallistujamäärät olivat Oulun ja Winnipegin jälkeen Calgaryssa, Montrealissa ja Anchoragessa, monien suurkaupunkien jäädessä vain kymmeniin osallistujiin.

Aktiivisia pyöräilijöitä keski-ikään asti?

Oulun Polkupyöräilijät ry ja Oulun luonnonsuojeluyhdistys järjestivät tapahtuman yhteydessä työmatkapyöräilijöille kahvitarjoilut Toivoniemessä ja Lassinpuistossa Tuirassa. Pyöräilijät olivat hyvällä mielellä liikkeellä, suurimmalle osalle pyörällä liikkuminen oli jokapäiväistä, erityisesti teemapäivän vuoksi ei moni ollut satulaan hypännyt. Kahvittelemaan ehti arviolta joka kolmas kahvipisteelle sattunut pyöräilijä, ja varmasti suuremmalta osalta talvipyöräpäivään ei vielä tänä vuonna tullut ilmoittauduttua.

Kuten monissa kaupungeissa, Oulussa ilmoittautuneista vain kolmannes oli naisia, mutta yli 45-vuotiaissa pyörälijöissä sukupuolijakauma on tasan. Tilaston perusteella Oulussa iäkkäämmät pyörälijät ovat kuitenkin selkeästi vähemmistössä muihin kaupunkeihin nähden – katoavatko pyöräilyhalut keski-iän myötä, vai onko kyse puutteellisesta otannasta?

Laaja pyöräverkosto, huolto prakaa?

Ilmoittautumisen yhteydessä kerättiin myös hiukan pyöräilijöiden kokemuksia talvipyöräilystä. Näistä vastauksista käy ilmi myös oululaisten aktiivisuuden osasyy. Noin kolmannes oululaisista vastaajista toivoo parempia pyöräreittejä, mutta muissa kaupungeissa valtaenemmistö – 60–70 %, osassa lähes kaikki vastaajista – vaativat parannuksia. Oulun laaja pyöräverkosto kantaa siis hedelmää, ja sitä arvostetaan. Suurimpana ongelmana Oulussakin kuitenkin pidetään ylläpidon tasoa, yli puolet vastaajista arvioi pyöräilevänsä vielä enemmän, mikäli reitistön huolto olisi paremmalla tasolla. Ylläpidosta toivotaan myös ajantasaista karttatietoa, joka auttaisi pyörämatkan suunnittelussa.

Vastauksista esille nousevista tarpeista osa liittyy myös pyöriin ja niiden ylläpitoon – oululaiset toivovat parempia pyörien säilytystiloja. Asia on Oulun Polkupyöräilijät ry:ssä tiedostettu, ja yhdistyksessä valmistellaan ohjeita siitä miten taloyhtiö, liiketila tai työnantaja voi helposti laittaa pyöräsäilytyksen kuntoon, ja siten vähentää pyörien kulumista ja lisätä pyöräilyn mukavuutta.

Selkeästi muista vastaajista oululaiset poikkeavat siinä, että joka viides pyöräilijä arvioi tarvitsevansa paremmin talvipyöräilyyn sopivan polkupyörän. Tässä lienee hyvä mahdollisuus paikallisten pyöräliikkeidemme tarjota pyöräilijöille entistä parempaa palvelua ja laadukkaita talvioloissa toimivia tuotteita. Pyörän hankinta- ja huoltokuluista huolestuneen pyöräilijän kannattaa myös muistaa matkakuluverovähennyksen mahdollisuus, sekä työsuhdepyörästä neuvotteleminen työantajan kanssa.

Ensi vuonna sitten loputkin Oulun pyöräilijät mukaan, kärkisijan säilyttäminen on kunnia-asia!

 Lähde: Winter Bike To Work Dayn tulostaulukko