Oulussa on melko paljon yksisuuntaisia pyöräteitä. Esimerkiksi Merikosken silloilla (kuva 1), Aleksanterinkadulla, Uudellakadulla, Kasarmintiellä ja lähiömäisilläkin alueilla kuten vaikkapa Karjasillalla Suvantokadulla tai Tuirassa Jatkotiellä pyörätiet ovat yksisuuntaisia. Pyöräteiden yksisuuntaisuus on yleensä ihmisille uutinen. Niitä ei laajasti tunneta, tai oikeastaan ei tunneta juuri lainkaan.
Tarkalleen on kyse väylästä, joka yhteen suuntaan merkitään yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi ja toiseen suuntaan jalkakäytäväksi (kuva 2), jolloin jalankulkijat saavat kävellä molempiin suuntiin, mutta pyörällä saa ajaa vain yhteen suuntaan. Väylän lainmukaisuus herättää heti kysymyksen, sillä jalankulun säännöt eivät ole jalkakäytävällä ja pyörätiellä samat: pyörätiellä on käveltävä reunassa, jalkakäytävällä ei. Voiko näin olla?
Oululaisen yksisuuntaisen pyörätien ongelmat eivät kuitenkaan tähän lopu. Käytössä olevan liikennemerkkiohjeen (Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä, Tiehallinto, s. 2F-12) mukaan yksisuuntaisella pyörätiellä on aina käytettävä tiemerkintää, jossa on polkupyörän symboli ja kulkusuunnan määräävä nuoli. Tieliikenneasetuksen mukaan nuoli määräisi kuitenkin myös jalankulun suunnan. Jos halutaan, että jalan saa kulkea kahteen suuntaan, nuolta ei voida maalata eikä ohjetta voida noudattaa.
Jos kuitenkin kulkusuunnan määräävä nuoli maalattaisiin, olisi jalankulku kiellettävä lisäksi liikennemerkillä. Toisin kuin pyörätietä, jalkakäytävää ei tieliikenneasetuksen mukaan yleensä merkitä liikennemerkillä (§ 18, merkki 421). Merkin puuttuessa jalankulku on sallittua, joten tarvitaan jalankulun kieltävä liikennemerkki.
Oululainen yksisuuntainen pyörätie on siis mahdoton, mutta ratkaisu on varsin yksinkertainen.
Ratkaisu
Yksisuuntainen pyörätie on itse asiassa nykypäivän ja tulevaisuuden pyöräväylätyyppi. Kesällä 2020 voimaan astuvan tieliikennelain säädösliitteen (s. 97) mukaan pyörätie on oletusarvoisesti yksisuuntainen. Laki kannustaa tien- ja kadunpitäjää rakentamaan pyöräliikennettä oikeanpuoleisen liikenteen periaatteiden mukaisesti. Perusteluna on turvallisuus: suuri osa pyöräilijän ja autoilijan välisistä kolareista sattuu tilanteissa, joissa pyöräilijä ajaa kadulla vasemman laidan pyörätietä ja tulee oikeanpuoleisen liikenteen näkökulmasta risteykseen oudosta suunnasta. Tulevaisuudessa pyörätien kaksisuuntaisuus merkitään aina lisäkilvellä.
Oululaisen yksisuuntaisen pyörätien kaikki ongelmat ratkeavat, jos pyöräily erotellaan jalankulusta. Kulkusuunnan määräävä nuoli voidaan maalata vain pyörätien puolelle, jolloin jalankulku säilyy kaksisuuntaisena. Jalankulkija saa kävellä omalla puolellaan kaistansa keskellä kumpaankin suuntaan, ottaen tietysti huomioon muut jalankulkijat.
Liikenneviraston jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohjeen mukaan (s. 61) “[y]ksisuuntainen pyörätie on erillinen, vain pyöräilijälle tarkoitettu väylä.” Jos erottelua jalankulusta ei tehdä, yksisuuntainen pyörätie ei ole vaihtoehto (kuva 3). Olisi aika alkaa noudattaa lakia, ohjeita ja asetuksia ja ottaa oululaisesta yksisuuntaisesta pyörätiestä oululaisuus pois.