OUPOn sääntömääräinen vuosikokous pidetään 9.5.2015 Raatin uimahallin kahviossa alkaen klo 16:00.
Tervetuloa! Kokouksessa käsitellään vuosikokouksen asiat.
(pykälä 4: http://oupo.fi/yhdistys/
OUPOn sääntömääräinen vuosikokous pidetään 9.5.2015 Raatin uimahallin kahviossa alkaen klo 16:00.
Tervetuloa! Kokouksessa käsitellään vuosikokouksen asiat.
(pykälä 4: http://oupo.fi/yhdistys/
Kyselimme joulu-tammikuun aikana oululaisten pyöräilijöiden halukkuudesta säilyttää pyöräänsä Oulun matkakeskuksella (joka saatetaan rakentaa, tai sitten ei).
Liityntäpysäköinnille on kysyntää, kysely ei jätä epäilykselle sijaa. Kokonaista 97 prosenttia olisi halukkaita jättämään pyöränsä asemalle. Kyselymme otos (n = 250) edustaa arkimatkojaan pyörällä hoitavia oululaisia, jotka asuvat alle 10 kilometrin etäisyydellä asemasta.
Vain joka toinen on säilyttänyt pyöräänsä asemalla. Merkittävin este liityntäpysäköinnille on pelko polkupyörän puolesta (54 %), lähes kolme kertaa yleisempi kuin matkatavaroiden määrä (19 %). Pyöränsä puolesta pelkäävistä vain joka viides on säilyttänyt pyöräänsä asemalla.
Kun 72 prosentilta on joskus varastettu pyörä, se ei liene yllätys.
Jätimme muistutuksen tällä viikolla, ja se on luettavissa tämän linkin takaa. Tiivistettynä muistutuksen sisältö on, että kaavaluonnokseen asetettu liityntäpysäköintipaikkojen määrä on täysin riittämätön ja liiketilojen asiakkaiden lyhytaikainen pyöräpysäköinti puuttuu kokonaan. Liityntäpysäköintipaikkoja vaadimme vähintään 450 kappaletta 70 sijaan ja niiden tulee olla runkolukittavia, säältä suojattuja ja vartioituja tai muuten valvottuja.
Oulun matkakeskusta koskeva kaavaluonnos on nyt esillä ja kommentoitavana. Kiinnitimme huomiota erityisesti liityntäpysäköinnin määrään ja laatuun:
Matkakeskuksen liityntäpysäköintiä varten säältä suojattua säilytystilaa vähintään 70 polkupyörälle.
Liityntäpysäköinnillä tarkoitetaan pitkäkestoista pyöräpysäköintiä, joka on järjestetty esimerkiksi junamatkustajia varten. Tavoitteena voidaan pitää sitä tilannetta, että junalla matkustava voisi saapua asemalle polkupyörällä ja jättää sen sinne reissunsa ajaksi.
Tulemme laatimaan kaavaluonnoksesta huomautuksen, ja sen tueksi kaipaammekin runsaasti vastauksia kyselyymme.
Pyöräpysäköinnin laatu Oulun juna-asemalla ja linja-autoasemalla on tällä hetkellä heikkoa. Käytössä on ainoastaan rengastelineitä, runkolukittavia telineitä ei ole lainkaan. Turvallisesti pyöränsä lukitsevat joutuvat improvisoimaan.
Liikenneviraston jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnitteluohjeessa joukkoliikenneasemalle, joka tässä on kyseessä, tulee pyöräpysäköinnin määrä olla 20–30 % päivittäisestä matkustajamäärästä (sivu 160).
Pitkäkestoisen, yli yön tapahtuvan pysäköinnin vaatimuksina muuten on muun muassa runkolukitusmahdollisuus ja lukittu ja/tai vartioitu katos (sivu 161). Lisäksi ohjeistetaan, että “rautateiden henkilöliikenneasemilla vähintään puolet pyöräpaikoista tulee olla runkolukittavia ja vähintään puolet katettuja” (sivu 166).
Talvikilometrikisa poljetaan tänäkin talvena, tervetuloa mukaan!
Leikkimielinen Kilometrikisa on kaikille avoin koko Suomen laajuinen työyhteisöjen, osastojen, yhdistysten, seurojen tai minkä tahansa joukkueiden välinen leikkimielinen kilpailu, jossa osallistujat kirjaavat pyöräilykilometrejään ylös ja kartuttavat oman joukkueen kilometrisaldoa. Tarkoitus on innostaa ihmisiä työmatkapyöräilyyn ja muuhun arkipyöräilyyn. Kilometrikisa on maksuton ja sen järjestää kaupunkien ja kuntien Pyöräilykuntien verkosto ry ja Suomi Pyöräilee -hanke. Jatka lukemista ”Talvikisan ilmoittautuminen alkoi 22.12.”